- PaikkakuntaVantaa
- Valmistumisvuodet 1984
- Vuosikymmen1980-luku
- Lisätty valikoimaan2017
- AikakausiHyvinvointiyhteiskunnan murros
Myyrmäen kirkko sijaitsee 1960- ja 1970-luvuilla rakennetulla lähiöalueella. Kirkolle varattu rakennuspaikka vilkkaasti liikennöidyn junaradan ja läpiajokadun välissä asetti monia haasteita suunnittelulle. Pitkä ja kapea kirkon tontti jää korkean ratapenkereen alapuolelle. Lisäksi alueella on lentomelua.
Juha Leiviskä voitti vuonna 1980 järjestetyn arkkitehtuurikilpailun ehdotuksellaan Päivänsäde. Sen pohjalta toteutettu kirkko nousee hallitsemaan urbaania maisemaa. Rakennuksessa toimivat sekä suomalainen että ruotsalainen seurakunta. Kirkkosalin ohella talossa on kokoontumistiloja ja kerhohuoneita. Kokonaisuus porrastuu pienten lasten kerhon matalasta päädystä kohti kirkkosalin ja kellotornin korkeaa huippua. Se kääntää selkänsä ja muodostaa suljetun muurimaisen seinämän radan suuntaan. Merkittävä osa tontista oli mahdollista jättää puistoksi, johon rakennus avautuu pienimittakaavaisena polveillen.
Kirkon sisätilat on koottu rakennusta halkovan käytävän ja puistoon avautuvien aulojen varrelle. Matalahkon sisääntuloaulan vastakohtana avaraa kirkkosalia leimaavat korkeus, rytmisesti sommitellut seinä- ja kattopinnat, terävät kattoikkunaprismat ja ennen kaikkea valo.
Myyrmäen kirkon salit ovat liitettävissä toisiinsa suuret liukuseinät avaamalla, ja ne muodostavat yhdessä vaikuttavan tilasarjan. Valkoisiksi maalatut pystysuuntaiset seinäpinnat ja niiden särmät heijastavat luonnonvaloa. Kirkkosali on poikittaissuunnassa leveä, jolloin kirkossa istuva on mahdollisimman lähellä alttaria. Toista sivuseinää hallitsevat urut, joiden sointia suuntaus tilan pituussuuntaan palvelee. Salissa onkin korkeatasoinen akustiikka. Alttariseinällä tekstiilitaiteilija Kristiina Nyrhisen herkkä teos toistaa ja tukee arkkitehtuurin rytmiä. Leiviskän suunnittelemat valaisimet sekä urkujen julkisivu ovat myös olennainen osa kirkkosalin kokonaistaideteosta.
Juha Leiviskän arkkitehtuurin keskeisenä lähtökohtana on ollut valo varhaisista töistä, Nakkilan seurakuntakeskuksesta ja Oulun Pyhän Tuomaan kirkosta, lähtien. Leiviskän innoituksena ollut saksalaisen myöhäisbarokin tilakokemus on Myyrmäen kirkossa saanut modernin tulkinnan ja kypsynyt kokonaisvaltaisen synteettiseksi arkkitehtuuriksi.
__________
Leiviskä, Juha (1985). ”Myyrmäen kirkko ja seurakuntakeskus”. Arkkitehti 8/1985.
Norri, Marja-Riitta & Paatero, Kristiina (toim./ed.) (1999). Juha Leiviskä. Helsinki: Suomen rakennustaiteen museo.
Quantrill, Malcolm (2001). Juha Leiviskä and the Continuity of Finnish Modern Architecture. London: Academy Press.